Nadawanie i produkcja telewizyjna

Telewizja Polsat jest jedną z dwóch wiodących prywatnych grup telewizyjnych w Polsce pod względem przychodów i udziału w rynku reklamy. Nasz główny kanał, POLSAT, jest jednym z czołowych kanałów pod względem oglądalności, podczas gdy udział w rynku nadawanych przez nas kanałów tematycznych systematycznie rośnie.

Nasze portfolio składa się z 34 kanałów, obejmujących nasz główny kanał POLSAT dostępny w jakości SD i HD, oraz 33 kanały tematyczne. Dodatkowo istnieje grupa 7 kanałów współpracujących, które powiązane są z Grupą Polsat kapitałowo lub poprzez wspólne przedsięwzięcia emisyjne.  

Posiadamy jedno z wiodących biur reklamy – Polsat Media Biuro Reklamy, za pośrednictwem którego prowadzimy sprzedaż czasu reklamowego.

OTOCZENIE RYNKOWE

Rynek stacji telewizyjnych w Polsce tworzą nadawcy publiczni i komercyjni nadający programy z dostępem ogólnopolskim i regionalnym. Znacząca część stacji jest dostępna płatnie (sieci kablowe, platformy satelitarne).

Pierwsze transmisje telewizyjne w Polsce rozpoczął w latach pięćdziesiątych XX wieku nadawca publiczny TVP. Był to jedyny nadawca na polskim rynku aż do 1992 roku, kiedy, w następstwie przemian ustrojowych, rynek nadawców został otworzony na działalność komercyjną. Od tego czasu liczba stacji systematycznie rośnie. Dnia 23 lipca 2013 roku zakończył się proces implementacji naziemnej telewizji cyfrowej (DTT – digital terrestrial TV), która obecnie oferuje bezpłatny dostęp do 28 kanałów, a zasięg multipleksów przekracza 99% populacji Polski.

Organem regulującym działalność polskiego rynku nadawców telewizyjnych jest Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT), której kompetencje obejmują udzielanie koncesji na nadawanie oraz bieżące monitorowanie działań aktywnych nadawców (m.in. sprawdzanie przestrzegania warunków koncesji dla konkretnych stacji).

Rynek reklamy telewizyjnej w Polsce

Według szacunków domu mediowego Zenith w 2018 roku Polska była trzecim krajem w Europie Środkowo-Wschodniej (za Rosją i Turcją) z całkowitymi wydatkami na reklamę przekraczającymi 7,4 mld złotych (po rabatach), z prawie 5,4% wzrostem względem 2017 roku. Wielkość rynku reklamy telewizyjnej wyniosła prawie 3,8 mld złotych i wzrosła o 5,5%, względem 2017 roku.

W 2018 roku telewizja pozostawała dominującym medium reklamowym, mającym udział w całkowitych wydatkach na reklamę na poziomie 51%. Zdaniem Zenith udział ten pozostanie na zbliżonym poziomie w kolejnych latach, z niewielką tendencją spadkową. Wzrost udziału Internetu nie wpływa istotnie na pozycję reklamy telewizyjnej z racji spadków wydatków w mediach drukowanych.

Struktura wydatków na reklamę w latach 2013-2020

Cechą charakterystyczną polskiego rynku reklamy jest wysoka konsumpcja telewizji. W 2018 roku średni czas oglądania telewizji w całej badanej populacji utrzymał się na bardzo wysokim poziomie, szacowanym na 257 minut dziennie. Tak wysoka konsumpcja telewizji pozwala zakładać, że rynek ten będzie nadal atrakcyjną platformą komunikacji dla reklamodawców.

Główne stacje telewizyjne

Polski rynek telewizyjny pozostaje zdominowany przez cztery największe stacje nadające naziemnie: TVP1, TVP2, TVN i POLSAT, które w 2018 roku uzyskały łącznie 37,2% udziałów w widowni w grupie komercyjnej. W roku 2018 w dalszym ciągu obserwowaliśmy wyraźny postęp fragmentaryzacji rynku telewizyjnego. Mniejsze stacje dostępne w multipleksach zyskiwały na znaczeniu, przede wszystkim kosztem wspomnianych czterech największych kanałów dostępnych wcześniej w analogowej telewizji naziemnej.

W roku 2018 POLSAT, główny kanał Grupy, uzyskał 11,4% udziału w widowni w całej dobie. Średnioroczny zasięg techniczny stacji wyniósł 100%. Kanały tematyczne Grupy Polsat miały 12,9% udziału w widowni. 

W 2018 roku, główny konkurent POLSATu, stacja TVN, miała 12,2% udziału w widowni w całej dobie. Średnioroczny zasięg techniczny stacji wynosił 100%. Kanały tematyczne Grupy Discovery uzyskały w całym 2018 roku 14,9% udziału w widowni w całej dobie. 

W skład Grupy TVP wchodzi dwanaście stacji, w tym TVP1 i TVP2. Grupa ta jest jednym z głównych graczy na polskim rynku reklamy. W 2018 roku główne stacje Grupy TVP uzyskały 6,7% (TVP1) i 6,9% (TVP2) udziałów w widowni w całej dobie. Zasięg techniczny obu stacji wynosi 99,9% telewizyjnych gospodarstw domowych. Kanały tematyczne TVP zyskały 7,9% udziałów w widowni.

Cyfrowa telewizja naziemna (DTT)

Dnia 23 lipca 2013 roku Polska zakończyła proces przechodzenia z analogowego nadawania programów telewizyjnych na cyfrowe nadawanie naziemne, w technologii Digital Video Broadcasting-Terrestrial (DVB-T). Zmiana technologii umożliwiła transmisję większej liczby kanałów, poprawę jakości obrazu i dźwięku oraz wyeliminowała zakłócenia sygnału, które towarzyszyły nadawaniu analogowemu. Technologia telewizji cyfrowej oferuje także dostęp do elektronicznego przewodnika po programach, który umożliwia każdemu widzowi zbudowanie własnych definicji ulubionych programów czy też zaprogramowanie kontroli rodzicielskiej. Nowa technologia umożliwiła też nadawcom oferowanie dodatkowych usług, takich jak dodawanie do programów dodatkowych ścieżek dźwiękowych (np. dodatkowej narracji programu dla potrzeb osób z dysfunkcją wzroku – audiodeskrypcja czy też wersji oryginalnej filmu), czy możliwość dodania napisów dla osób z dysfunkcją słuchu. Nową funkcją dla odbiorcy telewizji naziemnej jest możliwość automatycznego nagrywania programów (PVR).

Obecnie usługa telewizji cyfrowej oferowana jest w Polsce na czterech multipleksach bezpłatnych oraz jednym płatnym, skierowanym do odbioru telewizji w urządzeniach mobilnych. Szacuje się, że docelowo na polskim rynku może funkcjonować sześć multipleksów.

OFERTA

Portfolio kanałów

Nasze portfolio składa się z 34 kanałów obejmujących nasz główny kanał POLSAT, dostępny w jakości SD i HD oraz 33 kanałów tematycznych konkurujących w różnych segmentach rynku (m.in. sport, kanały kobiece, męskie, informacyjne). Są to stacje dostępne w dystrybucji kablowo-satelitarnej oraz cztery kanały dostępne drogą naziemną, wchodzące w skład MUX-2.

Ogólnotematyczne

dystrybucja sygnałupoczątek nadawaniazawartośc programowa
program-tv-polsat.gif naziemna/kabel/ satelita 05-12-1992

POLSAT, nasz główny kanał, jest pierwszym kanałem w kategoriach udziałów w widowni w grupie komercyjnej, mieszczącej się w przedziale wiekowym 16-49 lat, osiągając w całym 2018 roku udział 11,4%.

Stacja oferuje bardzo szeroką gamę filmów fabularnych, seriali, tak polskich jak i zagranicznych, a także realizowane na podstawie umów licencyjnych, programy typu talent show.
Na antenie istotne miejsce zajmuje również oferta sportowa.

super-polsat-hd.jpg naziemna/kabel/satelita 02-01-2017 Kanał oferuje programy rozrywkowe, informacyjne, filmy, seriale oraz sport.
polsat-2-hd.jpg kabel/satelita 01-03-1997 Powtórki programów, które miały premierę na innych kanałach Grupy.
nowy_obraz_24.png  satelita  18-12-2015 Najnowsze polskie seriale Polsatu, hitowe produkcje, wyselekcjonowane z biblioteki programowej Polsatu, TV4, Polsat Cafe i Polsat Play.
program-tv-tv_4.gif naziemna/kabel/satelita 01-04-2000 Oferta programowa stacji to filmy, seriale, inteligentna rozrywka.
tv-6-hd.jpg naziemna/kabel/satelita 30-05-2011 Oferuje filmy i seriale fabularne, również animowane oraz programy rozrywkowe.

Sport

dystrybucja sygnałupoczątek nadawaniazawartośc programowa
polsat-sport-hd.jpg kabel/satelita 11-08-2000

Pierwszy kanał sportowy w ofercie Grupy. Oferuje relacje sportowe, jak również audycje tematyczne.

Najważniejsze dla stacji dyscypliny to:
(i) siatkówka (Mistrzostwa Świata, Liga Światowa, World Grand Prix, Plus Liga, Orlen Liga),
(ii) lekkoatletyka (np. Diamond League),
(iii) piłka nożna (Liga Mistrzów, Liga Narodów),
(iv) piłka ręczna,
(v) boks
(vi) zawody KSW i MMA.

polsat-sport-news-hd.jpg kabel/satelita 01-06-2011 Na ramówkę stacji składają się aktualności sportowe, a także relacje z wydarzeń sportowych oraz formaty publicystyczne.
polsat-sport-extra-hd.jpg kabel/satelita 15-10-2005 Prezentuje ciekawe wydarzenia sportowe, relacje z najważniejszych turniejów tenisowych (np. Wimbledon) czy Liga Mistrzów piłki ręcznej. 
polsat-sport-fight-hd.jpg satelita 01-08-2016

Kanał poświęcony w całości sportom walki.

Transmituje m.in. gale boksu zawodowego HBO, TOP Rank, Showtime, Matchroom czy mieszane sztuki walki spod szyldu KSW, MMA Attack, oraz relacje Polsat Boxing Night. 

polsat-sport-premium-1.jpg satelita 21-08-2018 Kanał transmitujący mecze Ligi Mistrzów UEFA i Ligi Europy UEFA.
polsat-sport-premium-2.jpg satelita 21-08-2018 Kanał transmitujący mecze Ligi Mistrzów UEFA i Ligi Europy UEFA.
eleven-sports-1-hd.gif kabel/satelita 02-08-2015 Kanał sportowy oferujący mecze czołowych piłkarskich lig europejskich, sporty motorowe (F1) piłki ręcznej, koszykówki, gale sportów walki oraz turnieje tenisowe rangi ATP 250.
eleven-sports-2-hd.gif kabel/satelita 22-08-2015 Kanał sportowy oferujący mecze czołowych piłkarskich lig europejskich, sporty motorowe (F1) piłki ręcznej, koszykówki, gale sportów walki oraz turnieje tenisowe rangi ATP 250.
eleven-sports-3-hd.gif kabel/satelita 12-09-2016 Kanał sportowy oferujący mecze czołowych piłkarskich lig europejskich, sporty motorowe (F1) piłki ręcznej, koszykówki, gale sportów walki oraz turnieje tenisowe rangi ATP 250.

Znalezione obrazy dla zapytania eleven sports 4 logo

kabel/satelita 20-11-2017 Kanał sportowy oferujący mecze czołowych piłkarskich lig europejskich, sporty motorowe (F1) piłki ręcznej, koszykówki, gale sportów walki oraz turnieje tenisowe rangi ATP 250.

Film

dystrybucja sygnałupoczątek nadawaniazawartośc programowa
polsat-film-hd.jpg kabel/satelita 02-10-2009 Szeroka oferta filmów. Światowe hity, filmy z czołówki box-office ale także produkcje kina niezależnego. Oferta oparta w znacznym stopniu na produkcjach wytwórni Sony Pictures Television International oraz 20th Century Fox TV.  
polsat-romans.jpg kabel/satelita 01-09-2013 Kanał przygotowany z myślą o kobietach, emituje filmy fabularne i seriale, zarówno polskie jak i zagraniczne. 

News

dystrybucja sygnałupoczątek nadawaniazawartośc programowa
polsat-news-hd.gif kabel/satelita 07-06-2008 24-godzinny kanał informacyjny, w znacznej części realizowany na żywo, poświęcony wydarzeniom w Polsce i na świecie.
polsat-news-2.jpg kabel/satelita 08-02-2007 Najświeższe informacje i komentarze do istotnych wydarzeń na rynku.
superstacja.jpg kabel/satelita 02-10-2006 Kanał o profilu informacyjno-rozrywkowym. 

Muzyka

dystrybucja sygnałupoczątek nadawaniazawartośc programowa
eska-rock-tv.jpg kabel/satelita 01-09-2017 Kanał oferuje muzykę określaną jako mainstreamowy pop-rock, classic rock i alternatywa.
eska-tv.jpg naziemna/kabel/satelita 08-08-2008 Kanał muzyczno-rozrywkowy prezentujący najnowsze klipy muzyczne, ekskluzywne wywiady, plotki o gwiazdach show-biznesu oraz informacje o muzycznych wydarzeniach. 
eska-tv-extra.jpg kabel/satelita 16-06-2017 Kanał nadający bieżące hity na czasie oraz największe przeboje muzyki pop z ostatnich 20 lat. 
disco-polo-music.jpg kabel/satelita 01-05-2014 Kanał prezentuje muzykę disco polo, dance oraz muzykę biesiadną.
polsat-music-hd.jpg kabel/satelita 26-09-2014 Kanał o tematyce rozrywkowej, poświęcony muzyce pop i rock.
vox-music-tv.jpg kabel/satelita 28-04-2014 Kanał muzyczno-rozrywkowy, nadający hity disco lat 80 i 90, italo disco, euro dance oraz disco polo. W ramówce stacji znajdują się także programy poświęcone gwiazdom pop i listy przebojów. 
polo-tv.jpg naziemna/kabel/satelita 07-05-2011 Kanał nadający największe hity disco polo i dance, relacje z najsłynniejszych festiwali disco dance, koncerty oraz hity euro disco, italo disco i muzyki dance z lat 80 i 90. 

Lifestyle

dystrybucja sygnałupoczątek nadawaniazawartośc programowa
polsat-cafe-hd.jpg kabel/satelita 06-10-2008 Oferta programów lifestylowych, o modzie, urodzie i stylu życia, kulinariach. W ofercie znajdują się produkcje własne, a także zagraniczne edycje różnych formatów.
polsat-play-hd.jpg kabel/satelita 06-10-2008 Programy poświęcone różnorodnym męskim hobby, np. wędkarstwo, motoryzacja, seriale dokumentalne, poradnikowe, lifestyle, prezentacje modnych gadżetów.
polsat-games.gif kabel/satelita 15-10-2018 Stacja telewizyjna poświęcona głównie grom wideo, e-sportowi oraz anime. 
polsat-doku-hd.jpg kabel/satelita 10-02-2017 Kanał dokumentalny oferujący programy historyczne i naukowe, adresowany do widzów zainteresowanych problemami współczesnego świata, podróżami i przyrodą.
polsat-rodzina.gif kabel/satelita 16-10-2018 Stacja poświęcona głównie rodzinie, serialom, filmom fabularnym, teleturniejom, programom rozrywkowym, programom poradnikowym, o tematyce chrześcijańskiej oraz serialom animowanym.
tv-okazje-hd.png kabel/satelita 02-10-2017 Całodobowy sprzedażowy kanał telewizyjny.

Kanały partnerskie

dystrybucja sygnałupoczątek nadawaniazawartośc programowa
nowa-tv.jpg naziemna/kabel/satelita 09-11-2016 Stacja telewizyjna o charakterze uniwersalnym, w ofercie posiada programy lifestylowe, seriale, programy informacyjne i publicystyczne.  
fokus-tv.png naziemna/kabel/satelita 28-04-2014 Kanał tematyczny grupy o profilu edukacyjno-poznawczym i filmowym. 
ci-polsat.jpg kabel/satelita 24-11-2011 Programy kryminalne, oparte na faktach. Dokumenty prezentujące pracę policji, detektywów, czy laboratoriów kryminalistycznych. 
jim-jam-polsat.jpg kabel/satelita 02-08-2010 Oferta dziecięcych programów rozrywkowych. 
polsat-viasat-history.jpg kabel/satelita 01-03-2013 Oferuje różnorodne programy związane z historią różnych okresów.
polsat-viasat-nature-hd.gif kabel/satelita 01-03-2013 Oferuje programy przyrodnicze dla całej rodziny.
polsat-viasat-explore.jpg kabel/satelita 01-03-2013 Kanał dedykowany mężczyznom, oferuje programy prezentujące ekstremalne zawody, sporty, wyprawy do trudno dostępnych miejsc.

Reklama i sponsoring

Telewizja Polsat oferuje sprzedaż spotów w dwóch formach, obejmujących sprzedaż punktów GRP oraz sprzedaż według cennika na dany miesiąc.

Sprzedaż punktów GRP polega na dostarczeniu reklamodawcy określonej widowni w oparciu o wyniki oglądalności. Wycena świadczenia opiera się na ustalonym koszcie jednego punktu ratingowego.

Sprzedaż według cennika opiera się na cenniku ustalonym przez nadawcę dla poszczególnych bloków reklamowych. Reklamodawca wybiera określone bloki reklamowe i płaci za nie zgodnie z cennikiem.

Warunki współpracy z domami mediowymi i klientami kupującymi bezpośrednio obejmują negocjacje cen za punkt GRP (dla poszczególnych miesięcy) i przysługujące rabaty do cen cennikowych, a także deklaracje co do poziomu minimalnych wydatków. Ceny i rabaty są uzależnione od deklaracji poziomu wydatków w skali roku.

Projekty sponsorskie są sprzedawane przez cały rok i opierają się na poszczególnych projektach tworzonych wspólnie z klientem. Ceny i rabaty są negocjowane indywidualnie z każdym klientem i każdą kampanią sponsoringową.

Za sprzedaż wszystkich form reklamy w kanałach Telewizji Polsat odpowiada należące do Grupy biuro reklamy Polsat Media.

Dowiedz się więcej: www.polsatmedia.pl

TECHNOLOGIA I INFRASTRUKTURA

Nadawanie programów telewizyjnych

Kanały telewizyjne nadajemy poprzez cyfrową telewizję naziemną, sieci kablowe oraz poprzez cyfrowe platformy satelitarne. Niektóre kanały dostępne są jako strumień „online”, choć ten sposób dystrybucji dopiero zaczyna mieć realny udział w docieraniu do widza poprzez „connected TV” lub dostęp z urządzeń komputerowych.

POLSAT, nasz główny kanał, oraz kanały Super Polsat, TV4 i TV6 są nadawane w ogólnopolskiej sieci cyfrowych nadajników naziemnych w ramach MUX-2 oraz na multipleksach lokalnych: MUX-L4, i MUX-TVS. Nowe kanały w Grupie Polsat, Eska TV oraz Polo TV, znajdują się w sieci nadajników w ramach MUX-1, a kanał Eska TV Extra nadawany jest na multipleksach lokalnych MUX-L1, MUX-L2 (TVT), MUX-L3 (NTL), MUX-L4, a dodatkowo w Łodzi na multipleksie testowym. Pozostałe kanały Telewizji Polsat nadawane są za pośrednictwem cyfrowych platform satelitarnych, telewizji kablowych oraz dystrybutorów kanałów telewizyjnych w sieciach IP.

Dla potrzeb nadawania naszych kanałów poprzez cyfrowe platformy satelitarne zawarliśmy umowy na korzystanie z transponderów satelitarnych Eutelsat S.A.

Technologia i infrastruktura

Telewizja Polsat jako wiodący nadawca komercyjny i twórca treści telewizyjnych wykorzystuje najnowsze technologie i bazuje na nowoczesnym sprzęcie. Głównym formatem obrazu jest standard High Definition 1080i50. Od 2013 roku produkcja i emisja opiera się na elektronicznym obiegu materiałów, co skutecznie przyśpiesza i upraszcza obróbkę oraz przekazywanie materiałów w porównaniu do taśm, dając dodatkowe możliwości eksploatacji materiałów, np. na VOD i urządzeniach mobilnych.

Ostatnia aktualizacja 19.07.2019